Religionsfrihed

– rum til at tænke og tro? Krænkelse eller sameksistens

 

Materialet sætter fokus på, hvor vi i en dansk kontekst møder krænkelser af religionsfriheden.
Eleverne arbejder case-baseret med, hvad religionsfrihed er. De udvalgte cases er genkendelige fra elevernes skole- og samfundshverdag og omhandler konflikter og sameksistens med religion som omdrejningspunkt.
Eksemplerne perspektiveres til faktiske begivenheder fra dansk og international kontekst. Afslutningsvist skal eleverne, med udgangspunkt i en case, give bud på konkrete tiltag, der kunne være skridt på vejen mod en løsning af en given lokal konflikt. Eleverne udarbejder et løsningsforslag og dette lægges op til demokratisk diskussion i klassen.
 

Lærerkursus:

Der udbydes lærerkursus til projektet. Lotte Stubkjær Djursner vil uddybe emnet og fortælle om bevæggrunde til at udarbejde projektet og de mange etiske overvejelser arbejdsgruppen har haft i forbindelse med projektet.

Efterfølgende vil undervisningsmaterialet blive gennemgået. På den måde klares en stor del af projektets forberedelse til lærerkurset.

Tid: Torsdag d. 25. januar 2018 kl. 14-16 
Sted: Tunderup Strandvej 1 4800 Nykøbing F.

 

Tilmelding senest 1. januar 2018

Hvor: 

På skolen

Varighed: 

Fra februar 2018

Klassetrin: 

  • 7. klasse
  • 8. klasse
  • 9. klasse
  • 10. klasse

Fag: 

  • Historie
  • Kristendomskundskab
  • Samfundfag

Pris: 

Gratis
Lav en forespørgsel

Kontakt mig om denne forespørgsel. NB. Dette er ikke en færdig booking. Du vil efterfølgende blive kontaktet af Kulturtjenesten og aktøren, som vil aftale nærmere med dig om det ønskede forløb.

(* betyder obligatorisk)
: